Ellingard Monument i Dagens Næringsliv

Ellingard Monument preget nylig førstesiden og fikk stort oppslag i Dagens Næringsliv med en sak om sin utfordrerrolle i gravstein- og begravelsesmarkedet.

Fokuset i DN-saken er på Ellingard Monument, som startet nettbutikken Gravstein24 i protest mot begravelsesbyråenes monopolsituasjon. Ellingard Monument kuttet prisene, firedoblet salget og kapret ti prosent av markedet gjennom Gravstein24.no. I tillegg blir også Ellingard-selskapet Saga Begravelsesbyrå omtalt.

Les hele saken på DN (+)

Faksimile Dagens Næringsliv 29.01.19
Faksimile Dagens Næringsliv 29.01.19

Under følger Ellingard Monuments pressemelding relatert til saken:

Gravstein på nett ble suksess

Ellingard Monument gikk ut og utfordret hele den etablerte begravelsesbyrå-bransjen, og på rekordtid har gravstein-produsentens nettbutikk Gravstein24 kapret hele ti prosent av markedet.

Ellingard Monument er en del av Ellingard Gruppen som er landets ledende leverandør av gulv, fasader, benkeplater og monumenter i mur og naturstein. Konsernet har røtter tilbake til den norske steinindustriens oppstart på Nordmøre i 1905.

Etterhvert har all steinvirksomhet blitt samlet i Oslo-området med hovedkontor, butikk og verksted i Østre Aker vei i tillegg til Ellingard Monument som holder til i Akershus med lager og nytt produksjonsanlegg for gravmonumenter i Vestby.

Utfordret begravelsesbyrå-bransjen

Ellingard Monument var tidligere en leverandør av gravstein til begravelsesbyråer i Oslo-området. Dette er det imidlertid nå helt slutt på at etter at selskapet valgte å utfordre begravelsesbyrå-bransjen og i stedet startet salg av gravstein på nett via nettsiden Gravstein24.

– Begravelsesbyråene har jo hatt et slags monopol på å videreformidle salg av gravstein fra egne underleverandører. I kontakt med begravelsesbyråene føler nok en del sørgende seg litt bondefanget. De kjenner naturlig nok heller ikke til så mange andre rimeligere alternativ. Det største problemet er imidlertid ikke at byråene unnlater å informere om at det finnes billigere og like bra løsninger der ute, men det at mange av byråene tar en så stor provisjon for videresalget av gravsteinen at sluttprisen for de pårørende ble uforholdsmessig høy, sier Lervold.

– Vi startet derfor nylig vår egen nettbutikk for gravstein; Gravstein24, med salg direkte til kundene med priser som vi reduserte tilsvarende den provisjonen som begravelsesbyråene tok. Dermed kan de pårørende nå kjøpe rimelig gravstein via nett eller via telefon, uten mellomledd, og få det ferdig gravert, levert og montert uansett hvor du bor i landet, sier Ellingard Monument-sjefen.

Tre ansatte i Ellingard Monument viser frem gravstein i produksjonslokalene i Vestby

1300 nye kunder i 2018

Og det viste seg raskt at det var et udekket behov i markedet for et slikt tilbud. 

– Bare i løpet av det første året tok vi ti prosent av markedet, og i fjor hadde vi over 1300 ny kunder. Men samtidig mistet vi jo alle begravelsesbyråene som kunder, påpeker Marius Lervold.

– I starten var det litt negative reaksjoner på at vi reklamerte for salg av gravstein på nett, men etter hvert så har kundene blitt våre beste ambassadører. Mange har blitt positivt overrasket over at det er mulig å skaffe gravstein så rimelig via nett og i tillegg få det både levert og montert gratis.  Og de blir også overrasket over at det er mulig å ta opp bestillinger og få gjort gravsteinen klar også nå om vinteren, forteller driftsleder Tonje Hovland, som er en av de som følger opp alle de nye kundene til Gravstein24 også via telefon.